疑似アナログ 映像配信
疑似アナログ映像伝送とは、電波の特性を利用して電波の品質に応じて自動的に映像品質が決定されるように映像を伝送する技術です。 普段スマートフォンで動画を見ている時に、電波の入りの悪い場所で映像が停止したことを経験したことがあるかと思います。 この映像の停止は、図1のように電波の状況に応じて映像の品質を変えながら動画を送信していることに起因します。 電波の品質が悪い時に高い品質の映像を送ろうとすると映像が復号できず映像が停止します。 これに対して、疑似アナログ映像伝送では、図2のように電波の品質に応じて受信時の映像の品質が自動的に変化する映像伝送方式の研究を行っています。
Pseudo analog video transmission is a technique of transmitting video so that the video quality is automatically determined according to the quality of radio waves using the characteristics of radio waves. When you are watching movies on a smartphone, you may experience that sometimes the image stops at a place where radio waves are not well entered. The stop of this image is caused by sending a moving image while changing the image quality according to the radio wave condition as shown in Fig. 1. If you try to send high quality video when radio wave quality is bad, the video can not be decoded and the video stops. On the other hand, as shown in Fig. 2, we are conducting research on a pseudo-analog video transmission system in which the quality of the video automatically changes according to the quality of the radio waves.
関連論文
- [1] Takuya Fujihashi, Toshiaki Koike-Akino, Takashi Watanabe, Philip V. Orlik, "High-Quality Soft Video Delivery with GMRF-Based Overhead Reduction," IEEE Transactions on Multimedia, 20, 2, pp.473–483, 2018. internal
- [2] Takuya Fujihashi, Toshiaki Koike-Akino, Takashi Watanabe, Philip V. Orlik, "Soft Video Delivery for Free Viewpoint Video," IEEE International Conference on Communications (IEEE ICC'17), pp.1–7, 2017. internal
- [3] Takuya Fujihashi, Shiho Kodera, Shunsuke Saruwatari, Takashi Watanabe, "Wireless Multi-view Video Streaming with Subcarrier Allocation," IEICE Transactions on Communications, E99-B, 2, pp.542–554, 2016. internal
- 全体概要
- B5G/6G
Wireless Networks - B5G/全二重無線通信
Wireless Full-duplex - B5G/無線電力伝送
- B5G/Backscatter通信
- B5G/疑似アナログ
映像配信 - IoT/M2M
Sensor Networks - IoT/無線電力伝送
- IoT/Backscatter通信
- IoT/軍艦島
モニタリング - IoT/Wireless Sensing
- IoT/センサデータ向け
ファイルシステム - IoT/サイバー
セキュリティ - IoT/コラボレーション
分析技術 - VR/AR
Multimedia Networks - VR/360度映像伝送
- VR/深層学習×映像伝送
- VR/Gaming Networks
- VR/多視点映像伝送
- VR/疑似アナログ
映像配信 - ETC/科研費基盤A
- ETC/総務省SCOPE
- ETC/競プロ・CTF・未踏
- ETC/リンク